Wednesday 23 January 2013

Berapa Umur yang Terbaik Untuk Memiliki Pelan Takaful PruBSN?


Ramai yang sudah bersetuju dengan pendapat mengambil pelan Takaful pada usia muda adalah yang terbaik dan menguntungkan atas alasan Takaful hanya melindungi orang yang belum berpenyakit. 



 Contohnya:

Usia: 20 tahun (Umur ketika mengambil pelan Takaful PruBSN)
Penyakit :  Pembedahan membuang cyst dalam Rahim (ketika umur 23 tahun). Ovary cysts adalah tidak berbahaya, tetapi ada yang boleh menyebabkan masalah seperti pecah, pendarahan atau sakit. Oleh itu, pembedahan mungkin diperlukan dalam keadaan tertentu untuk membuang atau menghentikan pendarahan cysts tersebut. 


Anggaran Kos Perubatan: RM9,000.00 (Termasuk Pembedahan susulan)

Jika anda mempunyai pelan Takaful PruBSN, semua akan ditanggung (anda tidak perlu mengeluarkan wang simpanan).

Setiap bulan, jumlah yang perlu di bayar adalah RM 150.00
Jumlah yang anda keluarkan setiap bulan adalah:

= RM 150.00 x (23hn-20thn) x 12 bulan
= RM5,400.00 < Ini masih wang anda walaupun selepas pembedahan dibuat.

Anda juga mendapat Elaun Hospital (Bergantung pada pelan Takaful PruBSN yang anda ambil)

Sebaliknya, jika anda masih tidak memiliki pelan Takaful, didapati ada penyakit dan ingin mengambil Takaful, anda sudah terlambat. Pihak Takaful tidak melindungi penyakit yang dikesan sebelum anda mempunyai pelan tersebut. 

Jadi, pilihan anda bagi merawati penyakit tersebut adalah dengan menggunakan wang simpanan anda atau ke hospital kerajaan. Jika anda sanggup menunggu, hospital kerajaan adalah yang terbaik. Tetapi jika tidak ada pilihan, anda terpaksa ke hopital swasta dengan menggunakan wang simpanan anda.

Simpanan anda adalah = RM 5,400.00 + RM 1,000.00 (katakan keuntungan pelaburan)

Wang simpanan masih tidak mencukupi bagi menampung kos rawatan penyakit, anda masih perlu membuat pinjaman dari keluarga  atau bank atau sumber-sumber lain bagi menampung kos pembedahan tersebut. Ini akan menyusahkan keluarga atau diri sendiri dengan bebanan hutang.

Pilihan adalah ditangan anda. Hanya anda dapat menilai yang mana terbaik untuk diri sendiri.  

Kos perubatan akan meningkat setiap tahun dan peratusan peningkatan adalah tinggi. Ada penyakit yang dihidapi seseorang tanpa disedari dan diluar kawalan. Oleh itu, persediaan awal bagi menghadapi perkara ini adalah sangat penting.  

Kesimpulannya, usia muda adalah usia yang terbaik untuk dilindungi oleh pelan Takaful. Takaful PruBSN juga ada menyediakan pelan perlindungan yang menarik sejak seseorang masih dalam kandungan lagi. Takaful adalah salah satu alternatif sebagai persediaan kewangan untuk menghadapi penyakit yang mungkin anda hadapi pada masa akan datang.

Takaful bermaksud jaminan bersama. Sistem Tabarru yang bermaksud derma @ hadiah @ sumbangan adalah teras utama sistem Takaful PruBSN yang menjadikan ia bebas daripada ketidakpastian dan judi.


Untuk pertanyaan, sila hubungi:

Email: nonie.resources@gmail.com
Hp: 0126673031 
FREE CONSULTATION,
FREE QUOTATION,
MORE TRANSPARENT !

Salam Maulidurrasul daripada saya sekeluarga untuk semua. Semoga semarak Cinta Rasul di Hati Kita!

No comments:

Post a Comment